You are currently viewing Na pyrzyckiej kolei już tylko zima?

Na pyrzyckiej kolei już tylko zima?

Ostatnie dekady XIX wieku to okres najszybszego rozwoju kolejnictwa na ziemi pyrzyckiej. Prezentowany na fotografii dworzec w Pyrzycach to inwestycja równoległa i uzupełniająca do budowy linii ze Stargardu do Kostrzyna, którą oddano do użytku 31 sierpnia 1882 r., a same Pyrzyce stanowiły jedną z ważniejszych stacji pośrednich. Kilka lat później 22 sierpnia 1898 uruchomiono stałą linię do Płońska, a niemal równocześnie trasę do Sobieradza i dalej do Gryfina. Jako ostatnią w styczniu 1899 oddano do użytku trasę do Godkowa. W latach powojennych, za czasów polskiej już administracji, nastąpiły już tylko procesy odwrotne. Jako pierwszą dla ruchu pasażerskiego zamknięto w 1954 r. linię do Płońska, następnie w roku 1992 do Godkowa, w 1996 do Gryfina, a w 2000 do Głazowa. Jako ostatnią w 2004 – PKP porzuciły trasę do Stargardu. Obecnie Pyrzyce nie posiadają żadnych stałych połączeń pasażerskich. W związku z zakończeniem inwestycji budowy drogi ekspresowej S3, nie są również obsługiwane w okolicy wagony towarowe.

Pewną nadzieję na odbudowę połączeń dał dzień 22.11.2014 roku (sobota, tj. niemal dokładnie 10 lat po likwidacji linii do Stargardu) otóż… o bardzo wczesnej porze, za to punktualnie o zapowiadanej wcześniej godzinie 7:35 rano, można było wsiąść do pociągu osobowego w Pyrzycach i udać się w dalszą podróż np. do Stargardu i dalej nawet do Szczecina!

Była to jednak jednorazowa, kurtuazyjna wizyta w Pyrzycach. Pociąg miłośników kolei relacji Szczecin Główny – Szczecin Główny: przez Pyrzyce (historyczną i jakże ważną stację, Kliniska, Szczecin Wzgórze Hetmańskie, Police, Chemię, Trzebież Sz., Szczecin Główny, Szczecin Port Centralny) dał wiele radości jego entuzjastom-pasażerom i kilkunastu obserwatorom zgromadzonym na stacji Pyrzyce. Podróż do Pyrzyc ze Stargardu nie była jednak taka łatwa. Po wielu latach zaniechania podróży na tej trasie czas przejazdu wyniósł całą godzinę, to trochę długo zważywszy na dość niewielkie odległości. Wg podróżnych do Kluczewa udało się jeszcze jechać jakieś 40 km/h ale już dalej cały czas 20 km/h, a miejscami 10 lub nawet 5 km/h. Obecnie kolej pyrzycka to przysłowiowa zima. Dla optymistów dobra wiadomość jest taka, że po zimie następuje wiosna!

Zima w 1903 roku była na Pomorzu stosunkowo łagodna (tak przynajmniej wynika z oficjalnych statystyk), trochę przeczy temu prezentowana widokówka stacji kolejowej w Pyrzycach, właśnie z tego okresu. Widać na niej mocno zaśnieżony i zmrożony dworzec.

Prezentowana widokówka została wysłana na poczcie w Brzesku w kwietniu 1903 roku, do odbiorcy również zamieszkałego w powiecie pyrzyckim. Wydawca nie znany.

Dr Wojciech Kuźmiński 

Facebook
Twitter
LinkedIn