Stare pocztówki charakteryzuje różnorodność pod względem tematyki, motywów, symboli. Propagowały wzory piękna i interesujące wydarzenia. Ukazywały się pocztówki o miłości, kobietach, dzieciach, przedstawiające reprodukcje dzieł malarskich, a także świąteczne czy patriotyczne. Prezentowały znane osoby czy bohaterów.
W swojej historii pocztówki stały się narzędziem propagandy. Wykorzystywano je zarówno podczas I-ej, jak i II-ej wojny światowej. Usprawiedliwiały wojnę i wymierzane były przeciw krajom, narodom, z którymi walczono. Obejmowały takie motywy jak: sceny zwycięstwa, życie codzienne żołnierzy na froncie. Miały tworzyć bohaterów i przestawiać znane osoby – a przez to propagować ich kult. Prezentowały również wrogów, z których się wyśmiewano, obrażano i traktowano z pogardą. Pojawiały się pocztówki przedstawiające wrogów jako zwierzęta. Celem ich było depersonalizowanie i całkowite poniżanie wrogów, udowodnienie ich niższości. Na przykład na pocztówkach francuskich Niemcy prezentowani byli jako barbarzyńcy, łupieżcy. […] Zdumiewają one niewyważoną, ordynarną dezynwolturą, z jaką atakowano nieprzyjaciela. Dokumentują także swoją radośnie nieświadomie postawą, wyrażającą się hasłem „wielu wrogów – wiele chwały”, panujące jeszcze w całej Europie roku 1914 irracjonalne przekonanie, że tę wojnę da się przeprowadzić według tradycyjnych schematów, a wroga pokonać w kilku krótkotrwałych potyczkach. Znamienne jest to, że większość tych agresywnych i nienawistnych obrazów świata pochodzi z pierwszych dwóch lat wojny, w latach następnych produkcję pocztówek w większości przedstawiono na bliższe realizmowi motywy i formy przedstawiania rzeczywistości wojennej.
Spełniały również cele patriotyczne, poprzez umieszczenie na nich bohaterów i ich życiorysu, scen historycznych. Miały krzewić patriotyzm.
Przykładem pocztówki, która miała wzmacniać nastroje patriotyczne, a jednocześnie promować interesujące wydarzenie jest prezentowana obok scena. Przedstawia ona zapowiedź imprezy – „podboju grodu” z udziałem członków związku rycerskiego Pankengrafów (w oryginalnej nazwie „Grafen vor der Panke”), która odbywała się w Pyrzycach 11 czerwca 1937 roku.
Pocztówka zawiera okolicznościową pieczęć oraz życzenia z odbytej uroczystości. Wysłana została na poczcie w Demmin – obecnie miasto w północno-wschodnich Niemczech, w kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie. Data stempla pocztowego ustawiona była na 12 czerwca 1937 roku, a więc w dzień po dużej imprezie w Pyrzycach. Odbiorcą była osoba zamieszkała na ulicy Dreźnieńskiej w Berlinie.
Wydawcą widokówki była firma: Druck und Verlag: Bakesche Buchdruckerei, Pyritz. Wykorzystano materiały National Geographic Polska
Dr Wojciech Kuźmiński