W tym roku weszły w życie liczne przepisy poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, opracowane przez Ministerstwo Infrastruktury.
– Nasza dbałość o jak najwyższy poziom bezpieczeństwa na polskich drogach, ścieżkach rowerowych i chodnikach opiera się na trzech filarach: to inwestycje, edukacja i zmiany w prawie – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Od czerwca ujednolicona została dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory doby. Wynosi ona do 50 km/h. Zmiana ta ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Z analiz wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95 proc. pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.
Do tej pory Polska była jedynym krajem w Unii Europejskiej, który dopuszczał jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym, dlatego zmiana przepisów w tym zakresie była nie tylko ważna, ale również nieunikniona.
Dzięki wszystkim tym działaniom w pierwszych miesiącach obowiązywania nowych przepisów liczba wypadków z udziałem pieszych na przejściach spadła o prawie 30%.