Eichwald w Lipianach (dawniej Lippehne) to historyczne miejsce rekreacyjne, które w pierwszej połowie XX wieku pełniło rolę popularnego parku z restauracją, boiskiem i placem zabaw. Zlokalizowane było przy południowym wyjeździe z miasta w kierunku Gorzowa, po prawej stronie. Obecnie miejsce to jest opuszczone.
Prezentowana widokówka datowana jest na 19 sierpnia 1910 roku, przedstawia właśnie malowniczy fragment przedwojennego „Eichwaldu”. Znajduje się na niej podpis „Gruss aus dem Lippehner Eichwald”, czyli „Pozdrowienia z lasu dębowego w Lipianach”. Restauracja i park w Eichwaldzie były wówczas tętniącym życiem ośrodkiem spotkań towarzyskich.
Na odwrocie pocztówki zachował się list pisany w języku niemieckim. Jego treść ujawnia ciepły, osobisty charakter korespondencji sprzed lat. Nadawczyni przekazuje wieści o swoim pobycie u rodziców oraz wyraża troskę o męża przebywającego w wojsku. „Mam nadzieję, że Ty także masz się dobrze. Twoi rodzice mają się dobrze i często od nich słyszę” – czytamy we fragmencie listu. List kończy się serdecznym pozdrowieniem: „Twoja przyjaciółka”.
Prezentowana widokówka cennym źródłem wiedzy o codziennym życiu mieszkańców Lipian, ale także wzruszającym świadectwem dawnych więzi rodzinnych i przyjacielskich. Dzięki tej pocztówce możemy choć na chwilę przenieść się w klimat dawnego miasteczka – z jego spokojem, troską o bliskich i serdecznymi słowami zapisanymi na małej kartce papieru.
Pocztówka z 1910 roku przedstawia również pociąg parowy przejeżdżający przez Lipiany na linii kolejowej łączącej Stargard z Kostrzynem nad Odrą. Linia ta została otwarta w 1881/82 roku jako część trasy Stargard–Kostrzyn. Była to jednotorowa linia o standardowym rozstawie szyn (1435 mm), obsługująca zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy. Stacja Lippehne pełniła rolę lokalnego węzła komunikacyjnego, łącząc miasto z większymi ośrodkami regionu.
Choć dokładny model lokomotywy przedstawionej na pocztówce nie jest znany, w tamtym okresie na liniach lokalnych w Niemczech często wykorzystywano parowozy typu Prus B1 lub podobne konstrukcje. Były to lekkie lokomotywy pasażerskie o układzie osi 2-4-0, charakteryzujące się prostą budową i niezawodnością. Skład pociągu najprawdopodobniej składał się z drewnianych wagonów 2. i 3. klasy, typowych dla regionalnych połączeń kolejowych początku XX wieku.
Wydawca „Rudolf Scholz, Photograph: Lippehne N.M.” był lokalnym fotografem w Lipianach i stworzył pocztówkę typu „Gruss aus…” (Pozdrowienia z…).
dr Wojciech Kuźmiński