Obwodnica Pyrzycom jest potrzebna, dziś nawet wcześniejsi je przeciwnicy, albo zamilkli, albo uznali, że z większością mieszkańców Pyrzyc, którzy na co dzień odczuwają uciążliwość samochodowego tranzytu przez miasto nie wygrają. W sprawie drogowego obejścia centrum Pyrzyc już od pierwszej kadencji prowadziła rozmowy burmistrz Marzena Podzińska. Negocjacje, które miały doprowadzić do wypracowania koncepcji, a w rezultacie wybudowania drogowego obejścia miasta Pyrzyce w pierwszej wersji związane były z pozyskaniem od Kolei Państwowych terenów pokolejowych i wybudowaniu po ich trasie obwodnicy. Niestety ówczesne władze państwowej spółki uznały, że pyrzyckie tory są im potrzebne do uruchomienia ruchu kolejowego na trasie Stargard – Kostrzyn, w przeciwieństwie do innego odcinka na tej samej trasie, po którym wybudowano obwodnice Myśliborza. I w ten sposób koncepcja budowy obwodnicy po trasie nieczynnego i zaniedbanego torowiska upadła. W roku 2021 na ostatniej sesji Rady Miejskiej Burmistrz Pyrzyc Marzena Podzińska poinformowała radnych o podjęciu przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego decyzji o budowie obwodnicy po innej niż kolejowa trasie a determinacja burmistrz w sprawie obwodnicy się opłaciła i obwodnica Pyrzyc będzie. Jak już pisaliśmy w PULSIE projektowana obwodnica Pyrzyc ma w przyszłości powstać w ciągu drogi wojewódzkiej nr 119 i przebiegać na zachód od miasta, nowy odcinek ma mieć ponad 7,5 km. Mają zostać do niej włączone ulice: Stargardzka (DW106), Szczecińska (DW119), Równa (droga powiatowa), Mickiewicza (DW122) i Lipiańska (DW119). Będzie to droga klasy GP czyli droga główna o ruchu przyspieszonym. Dzięki jej powstaniu powinno poprawić się bezpieczeństwo i warunki ruchu, czyli jego płynność i przepustowość oraz zmniejszy się negatywne oddziaływanie ruchu samochodowego o charakterze tranzytowym na mieszkańców centrum Pyrzyc. Dofinansowanie z budżetu państwa na ten projekt w wysokości 30 mln zł, zostało przyznane w 2021 r. W marcu 2022r. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał umowę na wykonanie dokumentacji technicznej.
Projekt zgodnie z wdaną w październiku minionego roku decyzją środowiskową będzie uwzględniał szereg rozwiązań służących ochronie przyrody. Są to np. przejścia dla zwierząt, którym nie można zamykać szlaków naturalnej migracji i dostępu do dotychczasowych żerowisk. Dodajmy, że teren wybrany pod budowę obwodnicy jest otwarty i niezalesiony. Trasa przetnie jednak kilka cieków wodnych, z których największe to kanał Młyński i rzeka Sicina. W projekcie uwzględniono również tunel dla rowerzystów w ciągu istniejącej drogi rowerowej.
Ponieważ w trakcie procesu projektowego, niezależnie od niego, trwały prace nad koncepcją rowerowej trasy Doliny Płoni, należało poddać szczegółowej analizie projekt obwodnicy, tak by w przyszłości obie trasy mogły funkcjonować prawidłowo. Stąd zakończenie prac projektowych wraz z uzyskaniem decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej przesunięto na I kwartał 2025 r. Koszt takiego opracowania to niemal milion złotych (928 035 zł brutto)
Na obecnym etapie projektant wystąpił do Wojewody Zachodniopomorskiego z wnioskiem o pozwolenie na odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych w zakresie odległości między skrzyżowaniami oraz odległości między przejazdami kolejowo-drogowymi. Równocześnie trwa postępowanie o wydanie pozwoleń wodnoprawnych dla projektowanych obiektów inżynierskich oraz rowów odwadniających korpus drogowy. Po uzyskaniu tych dokumentów możliwe będzie przygotowanie i złożenie wniosku o wydanie decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Ostateczny koszt inwestycji będzie znany po zakończeniu całego procesu projektowego i wykonaniu kosztorysu inwestorskiego.
Nie pozostaje nic innego jak cierpliwie czekać, na ogłoszenie przetargu na wykonawcę i pierwszy szpadel, o czym na pewno poinformujemy w Pulsie Powiatu.
Artykuł został przygotowany na podstawie informacji przesłanych do naszej redakcji przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.
PP