Przypominamy czytelnikom, że samorządy (wójt, burmistrz, prezydent, starosta) tak jak i rząd nie mają swoich pieniędzy. Budżet rządowy i samorządowy pochodzi przede wszystkim z płaconych przez obywateli podatków, a ich wysokość jest w końcówce każdego roku ustalana na rok kolejny.
Przypominamy także, że uchwały gmin ustalające ich wysokość na kolejny rok stanowią punkt wyjścia do planowania budżetu każdego samorządu najpierw po stronie dochodowej, a później wydatkowej. Jak zwykle mieszkańcy gmin i radni chcieliby, żeby podatki były niskie, a wydatki na inwestycje bardzo duże. Niestety nie da się w gminie (tak jak w domu) wydawać więcej niż wpływa w podatkach. Podwyższanie podatków nie jest zbyt popularne i często z populistycznych względów radni chowają głowę w piasek nie myśląc o tym, co będzie dalej, czy starczy na inwestycje czy też podwyżki dla samorządowych pracowników. Nie myślą, bo nie muszą, bo za nic nie odpowiadają. Za budżet odpowiada wójt, burmistrz, prezydent miasta. Często też radni będący w opozycji do szefa gminy wykorzystują kwestie podatkowe do tego by przyłożyć wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi, który musi zadbać o budżet, planowane inwestycje, czy wynagrodzenia dla pracowników urzędu, czy jednostek. Wysokość podwyżek podatków lokalnych uzależniona jest od wielu czynników, często też niemerytorycznych, uzależnionych od tego czy większość w radzie lubi czy nie lubi wójta, burmistrza.
W załączonej tabeli nie publikujemy stawek opłat za wywóz odpadów komunalnych na 2025 rok dlatego, że kilka gmin będzie podejmować uchwały w tym temacie dopiero w drugiej połowie grudnia. Tymi opłatami zajmiemy się bardziej szczegółowo w styczniowym wydaniu Pulsu Powiatu.
Dane zamieszczone w przygotowanej przez naszą redakcję tabeli przekazane zostały nam przez pracowników Urzędów Gmin powiatu pyrzyckiego, którym za poświęcony czas serdecznie dziękujemy.
RT