W ostatnich tygodniach kilkukrotnie na terenie powiatu pyrzyckiego lądował helikopter Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Lotnicza karetka wzywana jest zawsze tam gdzie zdrowie lub życie uzależnione jest bardzo od czasu. Spektakularne lądowanie helikoptera LPR można było oglądać na ulicy 1 Maja w centrum Pyrzyc. Prowadzona akcja ratownicza trochę się skomplikowała z powodu wkręcenia się plastikowej reklamówki w śmigło helikoptera. Postanowiliśmy dowiedzieć się jak wyglądają procedury związane z lotami karetek LPR.
Na stronie www Lotniczego Pogotowia Ratunkowego znajdujemy między innymi informacje jakie wymogi musi spełnić miejsce lądowania helikoptera.
I tak czytamy:
Miejsce do lądowania powinno być wystarczająco duże, przyjmuje się, że minimum w dzień to prostokąt o bokach 25×25 m dla śmigłowca EC 135, a w nocy to prostokąt o bokach 50×25 m.
Płaska powierzchnia, bez nierówności, wystających kamieni itp., o zwartej nawierzchni (drobne kamienie, ostry piasek lub pył mogą zranić ludzi i uszkodzić śmigłowiec), jeżeli teren jest pylący można zrosić go wodą,
Jeżeli różnica poziomów terenu w miejscu lądowania przekracza 1 m na odległości 12 m to miejsce jest zbyt pochyłe.
W miejscu do lądowania nie powinno być ludzi, pojazdów, przeszkód takich jak słupy, przewody linii energetycznych i telefonicznych, drzewa, pnie, kamienie, zwierzęta gospodarcze, itp. Trzeba pamiętać, że bardzo niebezpieczne, a zarazem najmniej widoczne z powietrza są przewody elektryczne.
W przypadku drogi, powinien być odcinek widoczny z daleka dla jadących, oddalony od łuków i zakrętów oraz bez przeszkód.
Powinna być zapewniona wolna od przeszkód ścieżka podejścia o nachyleniu 1:6, to znaczy w odległości 60 metrów od krawędzi lądowiska przeszkoda nie może być wyższa niż 10 metrów.
Przeszkody boczne powinny być oddalone od krawędzi lądowiska w stosunku 1:2, to znaczy w odległości 2 metrów od krawędzi lądowiska przeszkoda nie może być wyższa niż 1 metr.
Ostateczną decyzję o miejscu wylądowania podejmuje pilot śmigłowca.
O szczegóły lądowania w centrum Pyrzyc zapytaliśmy Justynę Sochacką rzecznik prasowy
Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Warszawie.
PP - Kto podejmuje decyzję o miejscu lądowania helikoptera LPR?
Justyna Sochacka – Pilot - dowódca załogi HEMS, więcej informacji znajdziecie Państwo na naszej stronie.
PP – Jak wyglądają procedury zabezpieczenia miejsca lądowania?
J.S. – W przypadku lotów do wypadków i nagłych zachorowań lądowanie odbywa się jak najbliżej pacjenta i nie jest wymagane zabezpieczenie przez inne służby.
PP - Ile trwa lot helikoptera ze Szczecina do Pyrzyc?
J.S. – Lot z bazy na lotnisku Szczecin-Goleniów do Pyrzyc trwał 18 minut.
PP - Na czym dokładnie polegała usterka spowodowana reklamówką?
J.S. – Był to kontakt reklamówki z łopatą wirnika wymagający sprawdzenia stanu łopat.
PP - Czy po powrocie do bazy helikopter wymagał kolejnego przeglądu i
wyłączenia go ze służby?
J.S. – Nie. Nie było takiej potrzeby
PP – Ile czasu wyniósł postój w Pyrzycach?
J.S. - Śmigłowiec był w Pyrzycach 2,5h, przez pierwsze pół godziny była prowadzona akcja ratunkowa.
Na terenie Polski mamy 22 bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, a w każdej z nich jeden helikopter LPR. Najbliżej powiatu pyrzyckiego są dwie bazy pierwsza na lotnisku Szczecin-Goleniów i druga obok Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.