You are currently viewing Areogram… z ziemi pyrzyckiej

Areogram… z ziemi pyrzyckiej

Podczas gdy gołębie były od bardzo dawna używane do wysyłania wiadomości (zjawisko znane jako poczta gołębia), pierwsza korespondencja została przetransportowana statkiem powietrznym 7 stycznia 1785 roku. Był to przelot balonem z Dover, w Anglii w pobliże Calais we Francji. Co ciekawe, podczas pierwszego lotu balonowego w Stanach Zjednoczonych z Filadelfii do Deptford (New Jersey), Jean-Pierre Blanchard przewiózł prywatny list od samego Jerzego Waszyngtona do… dowolnego właściciela posiadłości, na której wyląduje Blanchard. Uczyniło to ten lot pierwszym dostarczeniem listu lotniczego w Stanach Zjednoczonych.

Wynalezienie samolotu w 1903 roku spowodowało natychmiastowe zainteresowanie sposobem użycia go do transportu poczty. Pierwszy taki oficjalny lot miał miejsce 18 lutego 1911 w Allahabad (Indie, kiedy to Henri Pequet przewiózł bagatela 6500 listów na odległość… 13 km. Pierwsze regularne połączenie uruchomiła armia Stanów Zjednoczonych, która odbywała loty między Nowym Jorkiem, Filadelfią a Waszyngtonem w 1918 roku. Z kolei pierwszy nocny lot miał miejsce w 1921 roku pomiędzy miejscowościami Omaha a Chicago.

Innym lotniczym środkiem transportu korespondencji były sterowce. Sterowce z lat 1920-1940 przewoziły pocztę, znaną jako poczta „sterowcowa”. Niemiecki Zeppelin był najlepiej widoczny w tej roli i wiele krajów wydawało specjalne znaczki do użycia w poczcie „zeppelinowej”.

Pozostały jeszcze… rakiety! W latach 1950 ogólny entuzjazm nad rakietami doprowadził do eksperymentów z pocztą „rakietową”. Taki sposób wysyłki poczty nie został jednak przyjęty. Kilka statków kosmicznych również zabierało na pokład pocztę kosmiczną, czasami nawet w dużych pakietach,

Nauka o poczcie lotniczej nazywana jest aerofilatelistyką.

Prezentowana widokówka przedstawia zabudowania Pyrzyc (Pyritz) i została przesłana pocztą lotniczą ze Szczecina do odbiorcy w Berlinie 18 listopada 1927 roku.

dr Wojciech Kuźmiński 

Facebook
Twitter
LinkedIn