You are currently viewing Jesionowo i auta „Pod lipą”

Jesionowo i auta „Pod lipą”

            Kolejna próba przyjrzenia się na widokówkach tzw. aktorom „drugiego planu”. A dokładnie chodzi tu o uwiecznione na fotografii auta w sąsiedztwie karczmy „Pod lipą” w Jesionowie (kiedyś Schönow). Prezentowaliśmy już jakiś czas temu w Pulsie Powiatu legendarny model forda A., czyli kultowe auto produkowane w Ameryce w latach 1927-1931 na tle majątku Wołczyn/k.Lipian. Tym razem chodzi o samochód mercedes – benz model W 136 (170V) – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką firmę w latach 1935-1943. Zacznijmy jednak od widokówki. Przedstawia ona zabudowania karczmy zur Linde w Jesionowie (koło Przelewic), zwana zapewne ze względu na znajdujące się w sąsiedztwie drzewa (na fotografii raczej mało okazałe) lipy. Co ciekawe, jej producentem był miejscowy wiejski rzemieślnik Fritz Boitmann z Schönow Kr. Pyritz, a autorem fotografii firma Photo Schmidt, Berlinchen (Barlinek). Kartka została nadana na poczcie kolejowej 20.06.1942 roku do odbiorcy w Bopprad (koło Frankfurt nad Menem). Budynek pochodzi z końca lat 20-tych XX w. Ustawiony szczytowo do drogi, o elewacjach z cegły klinkierowej i ryglowych szczytach. Obiekt wybudowany na rzucie prostokąta, piętrowy z dekoracyjnie odeskowanym szczytem frontowym. Dach wysoki dwuspadowy, kryty dachówką. Obok budynek sali wiejskiej (dziś już nieistniejący). Auto po raz pierwszy zostało zaprezentowane w lutym 1936 roku na Berlin Motor Show jako następca sześciocylindrowego mercedesa 170. Prosta i mało zawodna konstrukcja zyskała mu wielu zwolenników. Model 170V odniósł sukces marketingowy i stał się najliczniej produkowanym samochodem osobowym koncernu Daimler-Benz AG do wybuchu II wojny światowej. W latach 1935-1943 wyprodukowano 74 964 egzemplarzy tych pojazdów w wielu wersjach nadwozia: limuzyna 2- i 4-drzwiowa, kabriolet-limuzyna 2- i 4-drzwiowa oraz kabriolet typu A i B[2]. Po II wojnie światowej ten model stał się pojazdem, który pomógł niemieckiemu przemysłowi motoryzacyjnemu wydźwignąć się z wojennych zniszczeń. Jego produkcję podjęto wkrótce po ustąpieniu działań militarnych – w 1946. Od 1949 r.produkowana była też wersja z silnikiem Diesla. Był to pierwszy po wojnie i trzeci w historii samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym. Auto po wielu modyfikacjach zeszło z linii montażowych dopiero w 1955 roku, już jako wersja 170S. Łącznie wyprodukowano ok. 140 000 egzemplarzy z czego ok. 34 000 w wersji diesel.
dr Wojciech Kuźmiński